NARNIA

Recension: BOK

Författare: C S Lewis

Jag håller på att läsa alla böcker i Narnia-serien och böckerna kommer upp en efter en när jag har läst ut dem så håll utkik ;)



MIN MORBROR TROLLKARLEN



Handling: Det här är berättelsen om något som hände i slutet av 1800-talet. Det är en berättelse av stor vikt, för den förklarar hur alla resorna mellan vår värld och landet Narnia började. För att pröva kraften hos ett par magiska ringar skickas pojken Digory och hans kamrat Polly ut i det okända. De hamnar i en främmande värld och får med egna ögon uppleva hur landet Narnia föds, själva skapelsen. De möter även Aslan, lejonet, som utstrålar en sådan godhet och kraft att barnen inte tvekar att på hans uppdrag ge sig ut i Narnia för att bekämpa de onda makter som hotar denna värld.

Kommentar: Spännande och lite gullig berättelse!

Betyg: 4



HÄXAN OCH LEJONET



Handling: Syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy evakueras till ett gammalt hus på landet undan flyganfallen i London. Genom ett stort klädskåp kommer de allihop till landet Narnia, ett märkligt land i en annan värld och tid. Där härskar den grymma drottningen Vita Häxan. Men en sägen från gamla tider ger invånarna hopp. En gång, säger sägen, ska fyra av Adams och Evas söner och döttrar komma till Narnia, och då kommer lejonet Aslan, Narnias skapare, åter och befriar landet ur häxans våld.

Kommentar: Fortfarande lika spännande och beroendeframkallande. Jag tyckte huvudpersonerna var bättre i den här boken.

Betyg: 4

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback